Metodbokens länklista
Innehållsförteckning
Om manusförfattande
Meningsfulla val och berättelsegrenar
Charlene Putneys föreläsning: Konsoll 2018: Charlene Putney – Delightful Dilemmas: Writing For Choice-Based Narratives (YouTube)
Finding the Right Branching Narrative Structure For Your RPG, Speaker: Liam Esler: GDC Vault – Finding the Right Branching Narrative Structure For Your RPG
Föreläsning av Director of Story Cassie Phillipps: All Choice No Consequence: Efficiently Branching Narrative (YouTube). Perspektivet är spelutveckling, men exakt samma principer och tips är giltiga för alla interaktiva narrativ.
Icke-linjär manushjälp
Ett redskap som kan hjälpa författaren att hålla reda på möjliga val och förgreningar är Twine. Det liknar editorn i Techformance, men är enklare och kan därför vara lämpligt tidigt i idéarbetet.
Att arbeta med Techformance
Rapport: Techformance på Angereds teater
Erfarenheter från tillämpning av Techformance på en befintlig text (pdf). Författad av Otto Båth, Techformance-regissör av föreställningen ”Hemma hos”.
”Framtidens teater för unga är visuell”
Artikel ur Riksteaterns tidskrift Scenen: Det levande mötet är något nytt och magiskt (pdf). Lisa Färnström, som regisserade Spökutdrivning för nybörjare, med flera scenkonstnärer reflekterar.
Samtal om digital innovation och Techformance
Unga Klara om Techformance
Ett kort blogginlägg om workshoppen som genomfördes våren 2020.
Techformance-workshop på Västanå Teater
Leif Stinnerbom med flera berättar om en av de första Techformance-workshopparna (YouTube), där en samisk föreställningsvärld utgör grunden för berättelsen.
Om interaktiv teater
Kulturdebatt: Scenkonsten behöver inte SVT för en ny tv-teater (DN.se) – Erik Rosales om digitala verktyg för interaktion
Om spelmetodik
Att följa upp en interaktiv upplevelse
Eftersamtal i Lajv – Elin Dalstål: En guide till hur man kan organisera eftersamtal för lajv (wordpress.com), pdf
Flow Theory i spel
Boktips
Theory of Fun for Game Design – Raph Kostet
The Infinite Playground – Bernard De Coven
The Art of Game Design – Jesse Schell
Man, Play and Games – Roger Caillois
Datorspelandets dynamik: Lekar och roller i en digital kultur – antologi, Studentlitteratur, 2007
Tips till prologen
Lärarhandledningar
En viktig del av prologen till skolföreställningar är den information som riktar sig särskilt till pedagoger. Här är några lärarhandledningar som kan fungera som inspiration.
Det ingen får veta om pappa, Teater Gyllene Draken/Räddningsmissionen
Famnen, Riksteatern
Fursten – om tjusningen med att leda, Backa Teater
Två och en spegel, Magma Dans, Helena Franzén
Om regi
Regitankar om interaktivitet och deltagande publik
Interaktiva narrativ på teatern
En akademisk text av Rebecca Rouse (2018): Partners: Human and Nonhuman Performers and Interactive Narrative in Postdigital Theater: 11th International Conference on Interactive Digital Storytelling, ICIDS 2018, Dublin, Ireland, December 5–8, 2018