Föreställningsfoto från en Techformance-workshop med Teater Jaguar i Göteborg. I bild: Emil Klingvall, skådespelare.. Foto: Ann-Charlotte Rugfelt Ferm

Regi och skådespeleri

Skådespelaren Emil Klingvall i Teater Jaguars Techformance-workshop 2020. Foto: Ann-Charlotte Rugfelt Ferm

Det unika med Techformance är att du skapar en värld, en upplevelse, som är större än en scenkonstföreställning. Det gör du genom att du skapar ett före, en prolog, och ett efter, en epilog, men också genom att du med förgrenat berättande kan låta rollfigurerna göra diametralt olika resor beroende på vilken riktning publiken väljer. 

Du kan fördjupa publikens engagemang och ställa exempelvis moraliska-, filosofiska eller politiska frågor och agendor på sin spets. Och genom att göra publiken medskapande i olika dilemman kan också upplevelsen fördjupas. Genom digital teknik kan publiken få blicka in i ett skeende och påverka i stunden.

“I vanliga föreställningar har regissören ofta en tanke att berätta. I en Techformance så kommer regissören förmodligen ha flera olika sätt hur föreställningen presenteras, vilket gör att regissören behöver formulera flera olika tankar med varför och vad man vill berätta.”

Jimmy Meurlin
regissör
Pratpil h

Agilt arbetssätt

När du skapar en Techformance-föreställning bör du utgå från ett agilt sätt att arbeta. Och se till att ni konstnärligt tidigt i processen samarbetar kring text, regi, scenografi, ljus, ljud och teknik. Alla delar behövs för att skapa helhetsupplevelsen.

Enorma manus

Förgrenade manus blir större än traditionella manus eftersom det finns fler alternativa historier. Det gör att du rent praktiskt kan behöva ta beslut om hur manuset ska spridas. Du kan välja att skriva ut hela manuset med alla de olika förgreningarna, efter varandra. Det betyder att vissa scener kan återkomma på flera platser i manuset. Det kan göra att det blir enorma pappersmanus att hantera.

Du kan istället förenkla manuset genom att en scen som återkommer i förgreningarna bara finns med en gång i manuset. Det kan dock upplevas förvirrande, även om det kanske verkar mer praktiskt.

Du kan också göra ett förenklat manus tillsammans med en digital lösning. Det kan till exempel vara att skapa en pdf med sökbart index så att du enkelt kan hoppa mellan de olika förgreningarna. Du kan också använda befintliga manusverktyg som exempelvis Twine. Det finns inte en enda lösning. Och ibland kanske det krävs en kombination av alla olika sätt.

Vart är pjäsen på väg?

En av de större utmaningarna som ensemblen ställs inför vid repetition av en Techformance-föreställning är att hålla reda på alla förgreningar. Både de som varit och de som kommer. Skådespelare och regissör behöver vara medvetna om var i berättelsen de befinner sig, vad som hänt och vart pjäsen är på väg. För att underlätta kan det vara bra att ha en regiassistent med huvudansvar för att hålla reda på vart man befinner sig i manuset, vilka variabler och konsekvenser som spelats med och vilka kommande vägval som ska övas på.

Pratpil v

”Det är lite som att jobba i en labyrint där alla valmöjligheter gör att man behöver zooma ut ganska långt för att få överblick över storyn.”

Torben Sigelius Kulin
konstnärlig ledare och skådespelare

Skådespelarens arbete

I ett linjärt manus kan skådespelaren forma sin roll baserat på exempelvis rollens utveckling. I en Techformance-föreställning kan publiken påverka rollfigurens resa. Det gör att skådespelaren måste repetera in en roll med olika typer av utvecklingar, med kanske motsatt undertext och slutmål.

Utmaningen för skådespelaren blir att ta reda på vem din rollfigur är trots att den agerar på helt motsatta sätt i olika förgreningar. Det kan också kännas utmanande att som skådespelare i början av föreställningen inte veta var rollen är på väg, eller att spela en och samma scen i olika känslolägen och hålla de olika vägvalen och rollens olika slutmål i huvudet. 

Du hjälper skådespelaren genom att skapa en tydlig scenmiljö med tydligt skild rekvisita, scenografi och tematik beroende på val och scen.

Du kan också använda en sufflör för att komma ihåg förgreningarna och variabler. Och bygga in platser eller tekniska lösningar för att skådespelaren enkelt ska kunna se manusförgreningarna på scen.

”Som skådespelare får man repa in flera olika alternativ av scener. Det har varit väldigt kul när man spelar föreställningen och man vet inte vad som ska komma. Det är rätt härligt.”

Hanna Holmqvist
skådespelare
Pratpil h

Två scener

Under en Techformance-föreställning finns det två scener som kräver fokus.

  1. Den fysiska scenen där skådespelarna befinner sig.
  2. Den digitala, web-appen som publiken interagerar genom.

Den dualiteten vidgar teaterrummet, öppnar upp mellan scen och salong och skapar den nu-känsla som uppstår när publiken vet vad som kommer hända härnäst efter att de gjort ett val åt skådespelarna.

Det du måste tänka på är hur uppmärksamheten pendlar mellan scen och teknik. Hur du vänder publikens uppmärksamhet från vad som händer på scenen till att de ska göra val i webb-appen och vice versa.

Det krävs strategier för att styra hur fokuset ska röra sig mellan tekniken och rummet. Det kan ske på olika sätt, exempelvis ljud- och ljusförändringar, att webb-appen blir svart eller genom skådespelarnas gestaltning.

Det beror på vilket konstnärligt grepp som passar bäst för ditt scenkonstverk.