Kapitel 7: Deltagarnas vyer
I det här kapitlet går vi igenom hur deltagarvyn fungerar och hur publiken kan ta sig till rätt föreställning.
Vilka deltagarvyer finns det?
Deltagarvyn är det gränssnitt som publiken ser och interagerar med i de olika spelplatserna.
- I prologen är det Informationsbladet och prologens sidouppdrag
- Under speltillfället när publiken interagerar genom val, sidouppdrag osv.
- I epilogen med Informationsbladet och statistik
Publikens personliga sida ”Min sida”
För att förenkla för deltagarna finns ”Min sida” som fungerar som en sluss till spelplatserna. Denna kan ta deltagaren vidare till Prologen, Speltillfället eller Epilogen, beroende på vilken del av berättelsen som är aktiv. De andra är utgråade.
Vad som är utgråat/tryckbart beror på följande:
- Prolog är aktiv fram tills att speltillfället har nått slutnoden
- Föreställningen/speltillfället är tryckbart vid den tiden när föreställningen börjar
- När ett speltillfälle här nått slutnoden kan deltagare trycka på knappen Till epilog (förutsatt att du skapat en epilog)
Deltagarvy under omröstning
Bilden ovan visar de tre val som publiken har att välja på. Deltagaren gör sitt val genom att trycka på ett av alternativen.
Visningstext under nod
Alla noder kan förses med en visningstext som dyker upp på deltagarnas enheter. Här kan publiken få tips om vad som händer, vad som står i ett brev eller mess som en rollfigur just läser, få hjälp att fokusera eller förstå svåra ord – sammanhanget, behoven och fantasin avgör.
Föregående: QLab och Techformance
Nästa: QR-koder